Namaste...! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van San & Frans - WaarBenJij.nu Namaste...! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van San & Frans - WaarBenJij.nu

Namaste...!

Door: San & frans

Blijf op de hoogte en volg San & Frans

16 November 2011 | Nepal, Kathmandu

Namaste! Lieve volgers, we zijn er weer!

Na een fantastische vlucht zonder bewolking over de Himalaya landden we op 22 oktober in Kathmandu. We hadden een fuel stop in Lhasa dus hebben we toch nog even voet aan land mogen zetten in Tibet...
Op het vliegveld ons visum geregeld en toen een taxi gekozen uit de honderd die ons hadden gekozen. Wat een makkelijk doelwit ben je als toerist met je backpack. Ja, voor 200 rupies bracht hij ons naar Thamel, DE wijk om te verblijven in Kathmandu. Het Oud Stratum van eindhoven zeg maar ;-) We hadden al een hostel geboekt maar uiteraard had onze taxichauffeur ook een hostel waar we toch maar even moesten kijken. We hadden geen keuze want wisten wij veel waar ons hostel ergens was en onze taxichauffeur had daar ook ECHT geen idee van... hoe zou dat toch komen? We bedankten toch voor de rondleiding en wilden ons hostel gaan zoeken. Eerst de taxi afrekenen van 200 rupies. Nee, dat was de prijs per persoon, zei hij vriendelijk. Okeee... nu gaan we zeker niet meer naar jouw hostel. In ieder geval zijn we voorbereid op dit soort praktijken.
Kathmandu is 1 grote wirwar van smalle straatjes vol brommers, heilige koeien, fietsen, honden, auto's, kippen, riksjah's en natuurlijk de Nepalezen zelf in grote getalen. En geen straatnamen... hoe vind je je hostel? Zodra je als toerist met backpack op je kaart gaat kijken verander je ineens weer van wandelaar in een omzet-doelwit. Dus na onderhandelen over onze ritprijs voor de riksjah en wat rondgevraagd naar Holyland Guesthouse bleek deze vol te zitten... We werden direct naar een andere geloodsd, we vonden het inmiddels wel prima. Even op het dakterras bijgekomen met een verfrissend lokaal gebrouwen Everest Beer!
Thamel is druk en gezellig, heel erg toeristisch ook, zeker in dit hoogseizoen. Nepal blijkt 2011 als het jaar van het toerisme gekozen te hebben. Dit belooft wat! De dag na aankomst hebben we een goedkoper guesthouse gevonden en een tandarts gezocht voor Frans-Jan omdat zijn kroon na al het prinsheerlijke eten was afgebroken in Peking. Niks geen primitieve praktijken wat je misschien zou verwachten zoals tanden trekken midden op straat. Dit was prima, prima voor FJ maar minder leuk voor de foto's.
Na het eerste bezoek volgden er nog twee in de volgende tien dagen.
De volgende dag brachten we een bezoek aan de Indiaase ambassade om ons visum te regelen. Ook hier zijn we nog drie keer daarna terug moeten komen. Ach, we hebben toch alle tijd :-) In alle vroegte zit er al een heel lange rij te wachten op de stoep. De poort gaat pas over 1,5 uur open en dan moet je nog eens zo lang wachten voor je aan beurt bent. Na alle drie de dagen met hetzelfde tafereel hebben we uiteindelijk ons visum te pakken voor drie maanden India. Jippie!
In Kathmandu bekijken we alles wat we moeten zien; Swayumbahnath tempel waar honderden aapjes lopen, Pashupathinath tempel aan de Bagmati rivier waar de lijkverbrandingen plaatsvinden en de grote Buddha tempel iets verderop en de Durbar Square met heel veel oude tempels in het centrum. We struinen heel wat af en het eten is heerlijk en goedkoop. We zijn verslaafd aan de Nepali milktea met gember, kaneel en kruidnagel en 'dhal bat': Nepali food.
Dat laatste niet alleen omdat het erg lekker is maar ook omdat dit wordt bijgeschept totdat je niet meer kan :-)
Ook hebben we een dag mountainbikes gehuurd om naar een uitzichtpunt op 2100 meter te fietsen met een grandioos zicht op de Himalaya. Het was een flinke klim van ruim twee uur, het was dan ook de moeite waard...hmm... het was boven zo bewolkt dat we niet eens in de gaten hadden dat we onze top hadden bereikt. Goed, de terugweg was dan ook een prima goedmaker. Langs dalen en mooie bergdorpjes met vele rijstvelden tegen de heuvels kwamen we neerwaarts zonder al te veel moeite. De zadelpijn de volgende dagen was wel wat minder...

Na bijna twee weken in de hoofdstad te hebben vertoefd zijn we naar Pokhara gegaan. Een deel van die rit hebben we al raftend afgelegd op de Trisuli rivier. De rest van de rit in een gammele local bus over een nogal primitieve weg. Toch heeft deze ons veilig af weten te zetten in Pokhara.
Pokhara ligt aan het 1 na grootste meer van Nepal, Phewa Tal. Ons hostel zit aan de hoofdstraat en ligt op 50 meter van dit meer. Ook hier is het uitzicht op de Himalaya fantastisch, tenminste... dat zagen we op de ansichtkaarten in de winkels. Bewolkt, mistig, klam en in de avond regen. Niks geen bergen te zien. Hmmm, oktober en november de beste maanden voor het beste zicht??
Na vier dagen besluiten we toch maar eerst naar Chitwan National Park in het zuiden te gaan om daarna terug te komen voor een 10 daagse trekking door de Himalaya naar het Annapurna Basecamp op 4170 meter. Het punt vanwaar het lopen in bergbeklimmen verandert als je de Annapurna wil besteigen.

Aan de voet van de Himalaya ligt Royal Chitwan National Park, het oudste national park van Nepal en staat op de World Heritage List van Unesco. Met het vele wildlife waaronder de bedreigde Bengaalse tijger, eenhoornige neushoorn, wilde olifant, luipaard, lippenbeer, everzwijn, hyena, bizon, krokodil en honderden soorten vogels, insecten en vlinders heeft het daar ook wel recht op volgens ons.
We hadden een pakket geboekt van drie dagen en twee nachten in een lodge net buiten het park. Hierin zaten activiteiten zoals een rit op de olifant, boomstamkanovaren, vogels spotten en een kleine junglewalk. Ook kon je een bad nemen met de olifanten... dat wilden we natuurlijk wel mee maken. De olifant die met ons opgezadeld was, had meer zin om zichzelf in bad te doen dan ons; sproeien deed ze niet en ze liet zich de hele tijd vallen. Wel even oppassen dat je niet onder al dat gewicht terechtkwam. Eerst even allebei apart erop, Sandra vond het best eng en moest met nog steeds knikkende knieën nog even samen met Frans-Jan erop. Tja, als de gids je vlak van tevoren vertelt dat er mensen weleens onder geplet worden... dat had hij beter erna kunnen vertellen! :-)
Omdat drie dagen veel te kort was hebben we drie dagen bijgeboekt en hebben we nog fietsen gehuurd, een dag lekker aan de rivier gerelaxed en nog een dag een safari geboekt. Dat was echt gaaf. Om half zes in de ochtend vertrokken we met een jeep richting 20.000 Lakes, een natuurgebied grenzend aan Chitwan dat zijn naam wel eer aan doet. Daar spotten we herten, marabou's, everzwijnen, ijsvogels, zwarte ooievaars........
Onderweg reden we door dorpjes met zwaaiende en roepende kindjes, we voelden ons net de koning en koningin. En maar terugzwaaien en lachen. Aan dat lachen kwam al gauw een eind toen onze chauffeur ineens stopte, voorover dook en met het gaspedaal in z'n hand weer boven kwam... Afgebroken! Na wat gesleutel en overleg besloten we verder te lopen. De route zou nu iets anders zijn in het park, tja wat kun je daartegen doen? Onze gids zette er flink de pas in. Na een tijd te hebben gesnelwandeld kregen we in een dorpje Nepali milktea aangeboden! Wat bleek, de jeep was gefixed en daar moesten we even op wachten. De originele route kon weer hervat worden.
Eenmaal binnen Chitwan National Park gingen we te voet verder met twee gidsen. De oudste gids wist zoveel en zag alles. Verse voetafdrukken van de tijger, zwarte beer en neushoorn. Ook verse poep lag er op ons pad... Spannend of we ze zouden tegenkomen, ze waren er dus wel degelijk! Heel stil liepen we verder en hoorden af en toe een geluid. Als je werd aangevallen door een neushoorn moest je in een boom klimmen of zigzaggend wegrennen, ze zien heel slecht. Als je een tijger zag moest je deze recht in de ogen kijken bij elkaar blijven en rustig teruguit lopen. Als je een beer tegenkwam heel veel herrie maken samen en als ie dan toch aanviel, terugvechten en op zijn neus stompen! Tegen een aanvallende wilde olifant bestond helemaal geen remedie, dat was vette pech. Als we de dingen maar niet door elkaar halen op het moment supreme dachten we... Uiteindelijk hebben we van de heel gevaarlijke dieren alleen de krokodil van dichtbij gezien tijdens deze junglewalk.
De Lippenbeer zagen we aan de overkant van de rivier toen we een boekje aan het lezen waren, dat was gaaf. Verschillende keren hebben we neushoorns gezien, krokodillen en verschillende soorten herten. Al met al een zeer geslaagde week dus.

Nu zijn we alweer terug in Pokhara sinds maandag 14 november. We wilden vandaag aan de trekking beginnen maar het weer was gisteren nog erg slecht en zou na vandaag beter worden. Dus morgen starten we met de trekking van 10 dagen naar Annapurna Basecamp.

Wens ons succes en hopelijk tot over 10 dagen...! ;-)

• 16 November 2011 - 08:03

Ilse:

Ha San en FJ,

Het is maar goed dat ik nog ziek thuis zit zodat ik weer helemaal bij ben met jullie verhalen. Echt super om die verhalen, maar ook de reacties van iedereen te lezen.

Tja... Martien en ik zijn dus allebei ziek sinds we weer thuis zijn. Martien loopt continu op - en neer naar de wc en ik kan al 2 weken niet naar de wc.. Zal verder niet in details treden ;-)
    (jullie stoelgang zal na al da eten trouwes ook nie meer optimaal zijn, dus die details kun je zelf wel bedenken.. ;-))

Een aantal dingen uit jullie verhalen zijn heel herkenbaar vanuit Indonesië; wij voelde ons ook wandelende geldzakken, had het gevoel dat ik niemand kon vertrouwen en dat je continu het idee hebt dat je belazerd wordt, daarnaast ook bij gorgelende, snot ophalende, kotsende mensen in de bus gezeten..

Ennuh wil je alsnog een bad nemen met olifanten kun je overwegen toch nog naar Indonesië te gaan; in Tangkahan (Sumatra) ben ik 'gewassen' door een olifant, zal de foto's (en verhalen) wel een keer mailen.

Ben nu al benieuwd naar jullie volgende verhaal over de 10-daagse trekking!

xxx

• 16 November 2011 - 08:18

Anouk:

Hoi Sandra,

Wat geweldig, als ik dit lees wil ik weer terug naar Nepal. Zal mijn kids vast voorbereiden hierop, hahahaha.

Veel plezier met de Annapurna trekking, hebben wij ook gedaan, was letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt.

Groetjes,

Anouk

• 16 November 2011 - 08:28

Frits:

Tja wat moet ik ervan zeggen, herfst in nederland is ook erg mooi en leuk.....!! Godver klinkt allemaal super jongens veel plezier
    Gr

• 16 November 2011 - 08:52

Kooy:

Kijk, dat zijn verhalen waar de thuisblijver jaloers van wordt!! De vorige ook allemaal trouwens!.... Wat een leven zo hè.

Als jullie weer es een keer thuiskomen moet je het volgende boek over de Himalaya ECHT lezen: 'Suske en Wiske, De Brullende Berg' van Willy Vandersteen...

• 16 November 2011 - 09:13

San & Frans :

Hallo iedereen bedankt voor de leuke reacties allemaal, we kijken er met smart naar uit. En Rob, de brullende berg wordt een must read als we terugkomen!

Groetjes fj&s

• 16 November 2011 - 09:43

Edwin & Remco:

Beste koning en koningin van Nepal,

Wat een geduld moeten jullie soms opbrengen, zeg! Ik zou maar slecht tegen die onbetrouwbaarheid kunnen, dus ik denk dat het goed is dat jullie gegaan zijn en niet wij! ;-)

Hardop gelachen om het gaspedaal natuurlijk! :-D

Bijzonder die foto's van die lijkverbrandingsplaats, de neushoorns (nog nooit gezien!) en de Kathmandese BBC en natuurlijk de foto van Frans-Jan gekleed in zijn gele jurk met emmer naast die lange blanke toerist!

We duimen voor beter weer op jullie tiendaagse tracking. Zit je kroon weer op z'n plek nu, F.J.?

Xx Remco & Edwin.

• 16 November 2011 - 09:57

Muffies:

ohh wat een heeerlijke verhalen allemaal zeg! ben heel erg jaloers ;-)
    gelukkig hebben we hier ook een mooie hefst, zucht...haha
    veel liefs en pas goed op elkaar! xxx
    ps. heftige baard frans!

• 16 November 2011 - 12:22

Marco Van Leeuwen:

prachtige belevenissen, in een mooi verslag. Schitterende foto's, vooral de neushoorns. Omdat er zoveel tijd tussen zat dacht ik dat jullie op de Everest vastzaten, samen met 2500 andere toeristen. Maar jullie waren gewoon aan het genieten!
    Geniet nog meer, op naar het volgende verslag!

• 16 November 2011 - 13:12

Tante Maria:

Hai San en F.J.
    Niet gek zo'n vakantie geweldig al die dieren, en jullie op die olifant en nu dan de tracking lijkt me geweldig, ik hoop voor jullie dat het weer beter wordt. Geniet ervan! Dikke kus.

• 16 November 2011 - 13:39

Westelbeerskes:

Hey San en FJ!

Geweldig verslag weer, wie wilde er eigenlijk met wie op de foto, de toerist of de gele smurf? Wis t trouwens niet dat die bestaan maar goed janske en ties geloven ook in sinterklaas... tja die is afgelopen zaterdag naar Nl gekomen dus op naar de pepernoten! Heel veel plezier op jullie trekking! En laat snel weer iets van jullie horen luitjes!!!
    Heel veel liefs vanuit westelbeers (koud maar wel zonnig) en hele dikke knuffels van Janske en Ties

• 16 November 2011 - 15:19

Mama Marlies:

Wat een prachtige foto s vooral van jullie op de olifant,deakelig dichtbije krokodil en fr jan met t kleine manneke. Gelukkig zijn jullieniet geplet door de olifant of aangevallen door n tijger of beer. Jullie zijn goed sportief bezig ,nu nog beter weer.!Ik zal duimen.Groeten van Sint en Piet die zondag in Best zijn aangekomen zie de maan schijnt door de bomen.veel knuffels Mamaxx

• 16 November 2011 - 15:22

Linda Beckman:

Hoi FJ en Sandra,
    Met veel plezier lees ik jullie verhaal. En het leest ook heerlijk weg. Misschien leuk om het straks in boekvorm te gieten? Geweldig. Dat is alles wat ik ervan kan zeggen. En we zijn hier heel jaloers op jullie vrijheid. Een kwestie van kiezen en dat hebben jullie heel goed gedaan. Fijn dat het jullie goed vergaat. En die olifantentrip doet me denken aan de jungletocht in Indonesie dit jaar. Echt super. Succes op jullie tocht de komende dagen en geniet van elke seconde en elk uitzicht!

Lieve groet,
    Linda

• 16 November 2011 - 16:02

CPJ:

Jaaaaahhhhhh... Jer gaat van school, Peer neemt ontslag en ik hoef verder niks te regelen eigenlijk behalve wat kleinigheidjes; een huurder of zestig zoeken voor ons stulpje ivm de financien en zorgen dat jullie amerikanen/polen/ieren niks mollen...zal ons pap een keertje langssturen... dus we komen eraan... maar niet heus helaas... dacht trouwens dat kleine oma veel gekrompen was toen ze ouder werd: die sadhu is zeker 3 eeuwen oud, of is het zo'n nepalees oplichtertje met een opgeplakte baard... anyways veel plezier in Tirol. XXX

• 16 November 2011 - 16:24

Wendy:

Ha Sandra & Frans-Jan,

Door onze kleine man geen tijd om jullie verhalen te lezen (jammer!) Dus ik hou het even bij de foto's... erg leuke en mooie plaatjes!!

Veel plezier!

Groetjes, Wendy

• 16 November 2011 - 19:04

Joyce:

Hallo Fj en Sandra,

Super om jullie verhalen te lezen en mee te mogen genieten van jullie wereldreis. Veel plezier met de aankomende trekking en ik kijk nu alweer uit naar de volgende update :-)

groetjes,

• 16 November 2011 - 20:00

Van An Voor San&Fran:

Wow, wat een verhalen, wat een fantastische beelden. Ik volg jullie bijna op de voet.... : )

Succes met de trekking!

Groetjes Antoinette

• 17 November 2011 - 20:24

Zuiltje:

Geweldig om te lezen! Wat een mooie beleving....!!! Veel plezier met het komende avontuur!

Groet Frank en Sharon

• 18 November 2011 - 18:17

Tante Irma:

erg leuk jullie verslagen zo kunnen wij ook meegenieten groeten xxx

• 21 November 2011 - 11:42

Christel:

Hee wereldburgers!
    Klinkt allemaal erg gaaf! Geniet ervan. Ik houd in de gaten of jullie nog in Zuid Amerika terecht komen. Wij zijn volop bezig met de plannen, de route en de voorpret. Misschien tot bij het carnaval in Brazil! :-)
    Groeten Christel

• 24 November 2011 - 11:06

Wil:

Ik ben nu bij Marlies op de koffie en heb jullie mooie verhalen gelezen Wat een waaghalzen, ik doe het jullie niet na. Pas goed op elkaar. Veel groeten van Wil en Marlies. xxx

• 28 November 2011 - 14:39

Marjolein:

Hier istik weer!
    Wat een superverslag weer San! Hoe weten jullie trouwens dat er 100 taxi's voor jullie hadden gekozen, niet zo overdrijven hoor! Dat waren er echt niet meer dan 73. Dan ook nog uit die 100 (lees: 73) taxi's de verkeerde kiezen, hoe krijgen jullie het weer voor elkaar. Maar ja het is natuurlijk ook onmogelijk om uit 100 (lees: 73) verkeerde taxi's een goede te kiezen ;-)
    Ook weer errrrruggg logisch dat je een hostel kunt boeken wat volgeboekt is. Ik ga daar denk ik ook overnachtingen in hostels verkopen, vol of niet vol, maakt niet uit. Ze kunnen me toch niet meer terugvinden want er staan geen straatnaambordjes ;-)
    Ongelofelijk zeg, zo'n chaos. Zou daar volgens mij gillend wegrennen. Gelukkig dat jullie na een nacht slapen toch nog een goedkoper guesthouse hebben gevonden. Keigoed luitjes!!
    Gelukkig dat jullie een goede tandarts gevonden hebben die alles met verdoving uit kon voeren. Wat een pech zeg, drie tandartsbezoeken in 10 dagen tijd :-(
    Waarom is dat regelen van die visa altijd weer zo'n strijd, echt gekkenwerk. Maar ja, des te blij ben je als je dat visum eenmaal in handen hebt toch?! Goed gedaan jongens (bedoel eigenlijk jongen/jongeman en meisje/jongevrouw natuurlijk;-) )!! Lachen dat er gewoon kippen en koeien door de straten lopen, eindelijk gerechtigheid voor onze dieren op aarde ;-)
    Al die apen zo rond zien lopen bij zo'n tempel lijkt me ook echt gaaf om te zien! Hebben jullie ook echt gezien dat ze lichamen op dat vuur aan het verbranden waren, of was het te veraf om dat goed te kunnen zien? Raar idee, dat dat daar gewoon in het openbaar gebeurd.
    Gelukkig dat jullie ook hier weer flink en lekker kunnen eten, vreetberen dat jullie zijn.
    Jammer dat het grandioze zicht op de Himalaya eindigde in een grandioos zicht op de Nepalesche mist en zere billen :-(
    Dan weer Himalaya pech in Pokhara. Wat is dat toch tussen die Himalaya en jullie? Misschien wil de Himalaya jullie niet zien?! Maar jullie laten je gelukkig niet kennen en gaan dus die trekking door de Himalaya doen. Nu kan de Himalaya jullie dus niet meer ontlopen, volhouden lieverds!! Gaaf hoor zo'n trekking. Ik hoop dat jullie toch nog mooi weer hebben gehad tijdens de trekking!
    Wat gaaf zeg op die olifant (ook al was het dan met knikkende knieen San). Hij heeft zich toch vaak genoeg in het water laten ploffen zodat je toch een paar flinke waterbaden gehad hebt San? Wel link hoor als je weet dat er wel eens mensen geplet zijn door zo'n olifant! Gelukkig zijn jullie er nog!
    Half zes in de ochtend vertrekken voor nog een dag safari, dan moet het wel erg gaaf geweest zijn! Wel spannend hoor omdat je nooit van te voren weet wat je allemaal tegenkomt. Gaaf he, die IJsvogels! Ik heb er hier bij het water in Rotterdam ook een keer een gezien met de verrekijker, echt mooie beesten. Heb alleen geen krokodil gezien die jullie dan wel weer gezien hebben ;-) Spannend allemaal hoor!
    Wat voor gevoel is het trouwens als je denkt dat je de koning en koningin van Nepal bent? Moet een koning zich niet netjes scheren trouwens FransJan? Als je dat gedaan had, hadden ze misschien wel echt geloofd dat jullie de King and Queen van Nepal waren ;-) Als je dan ook nog je handen uit je zakken had gehaald op die foto bij de miniman, had ik misschien nog wel geloofd dat je de koning van Nepal was hahaha
    Wat ik nu dan ff niet begrijp van jullie, is dat jullie ineens ophielden met lachen toen de chauffeur ineens met het gaspedaal van jullie taxi naar boven kwam en daarmee ging zwaaien hahaha. Dan moet je toch juist ineens veel harder lachen dan dat je stopt met lachen?
    Wel een gevaarlijke onderneming dat jullie met twee gidsen de junglewalk gedaan hebben! Lijkt me echt supergaaf, er is niks mooiers dan zo'n jungle met al die planten, bomen en dieren. Al die geluiden die je dan hoort zijn echt super! Wel spannend hoor zo te voet door de jungle! Vraag me af of die tactieken die ze hadden wel voldoende zouden zijn om te ontkomen aan een wild dier dat wel zin heeft in een lekker stukje mensenvlees? Een tijger recht in zijn ogen kijken en langzaam achteruit lopen, zie dat maar eens uit te voeren als er echt een tijger tegenover je staat, dan moet je echt boelkloedig (uhm koelbloedig ;-) ) kunnen zijn hoor!
    Ik kijk nu uit naar het verslag van de 10-daagse trekking door de Himalaya van jullie en hoop dat jullie mooi weer gehad hebben! Dag lieverds! xxx